En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

För vem gör du dig fin?

Kategori: Allmänt

 
Rubriken ledde till ett hetsigt diskussionsämne med en vän för några dagar sedan. Ja, om du gör dig i ordning och snyggar till dig, för vems skull är det?
 
Jag hävdar bestämt att jag alltid gör mig snygg för mig. Rätt kul att gå förbi en spegel och se ut som en fågelskrämma liksom. Eller inte. När jag ser mig i spegeln vill jag känna mig snygg. Det får mig att må bra. Bättre. Jag gillar att se bra ut. Jag gillar att ha snygga kläder. Snygga skor och en matchande väska. Jag gillar att måla naglarna och trixa liksom. Jag är sån. Alltid varit. Jag kommer aldrig åka till centrum i mjukisbyxor (om det inte är ett par snygga sådana och jag endast ska till mataffären kanske) men nej. Det händer inte.
 
Hon å andra sidan ansåg att jag hade lite fel, kanske. Att det visst är så att vi fixar oss för andra. För att leva upp till förväntningar. Andras förväntningar. Bla, bla, bla. Det är ju inte som att det inte är ett diskuterat ämne. Men alltså...som jag bloggat om tidigare. Det är ju våra förväntningar på oss själva som gör att vi trixar. Sen om dessa förväntningar är skapad av samhällets massa är ju en annan femma. Tycker jag. Jag vill vara snygg för mig själv. Och ja, det är ju mina förväntningar. Men sak samma, jag vill ändå vara snygg.
 
För heeelt ärligt nu. Är det inte trevligare att känna sig snygg?
 
(Inser ju också just nu att det låter som att jag förknippar snygg med att vara fixad, nej, jag menar inte så. Man kan vara skitsnygg helt ofixad också såklart...)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: