En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Lite Civilkurage Tack!

Kategori: Allmänt


Har ni sett den nya serien på...4:an? Det är ett gäng iaf som riggar upp dolda kameror och iscensätter olika pranks. Typ en vårdare som verbalt och fysiskt misshandlar en handikappad person på ett café, en kvarglömd handväska och någon som står i ett gathörn och låtsas ha fått blodsockerfall.

Jag blir lite chockad. Men människor! Fan vad fega ni är! Den handikappade personen får utstå massor innan någon ingriper. En eloge till de som gjorde det!! Den yra individen vid ett gatuhörn får också vänta. Folk bara går förbi. Tittar...vänder sig om...och går vidare. Handväskan var lite bättre, där var folk mer på alerten. Vad beror det på kan jag undra. Är det lättare att ingripa när man inte behöver prata? När man inte behöver konfrontera någon som beter sig som en stolle? När man inte behöver lägga sig i?

Fan, så jäkla fegt! Kanske lätt för mig att säga när jag sitter här men nej. Jag tror inte att jag bara hade kunnat se på. För 10 år sedan kanske jag bara hade gått min väg, men då var jag också yngre. Idag, som vuxen, kan man inte det. Man KAN inte vända ryggen till.

Är vi inte alla människor? Vad är det värsta som kan hända?

Pratade om detta med några personer för några dagar sedan. En pappa skrek på sin son och jag var på vippen att säga till. Sen var han för långt borta. Men jag fick rådet att vara försiktig så jag inte råkar illa ut själv. En storvuxen man mot en, i jämförelse, liten tjej. Ja, jag ser fortfarande ut att vara typ tonåring. Ser nog inte så kaxig ut med andra ord. Men vad skulle ha hänt? Att han lappa till mig? På öppen gata? Föga troligt va.

Ta er i kragen! Ingrip när ni ser folk bli behandlade som skit. Ta ingen skit. Stå upp för er själva och de runtomkring. En dag kanske det är du som behöver hjälp...


Kommentarer

  • Maria säger:

    Jag mådde skit när jag såg det programmet, helt sjukt

    Kram

    2012-03-28 | 07:28:25
    Bloggadress: http://iahoglund.blogg.se/
  • Bara Jag säger:

    Det är helt galet! Att folk är så fega. Eller bryr vi oss inte? Fast då skulle vi ju inte vända oss om och kolla en extra gång. Väntar vi på att någon annan ska göra nått? Sjukt är det i alla fall...

    2012-03-28 | 11:56:27
  • Kristina säger:

    Tycker absolut man ska ingripa, sen får man väl överväga hur, vad som e bästa sättet...

    2012-03-30 | 20:52:48

Kommentera inlägget här: