En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

En hemlös kvinna...

Kategori: Allmänt


Träffade jag igår. Hon satt på trottoaren och såg förtvivlad ut. Gick förbi och gav henne de mynt jag hade på mig. Såg att hon satt kvar en stund senare. Mitt hjärta tog ont så jag gick och köpte mat åt henne. Satte mig ner vid hennes sida och frågade hur hon hamnat där. Stackars människor det finns. Hon berättade på knackig engelska och visade bilder på hennes barn. Övervägde att köpa henne en biljett hem. Men sen vet man ju inte om det är någonting lurt eller om det är på riktigt liksom.

Stötte på en hemlös man vid Stureplan senare. Stannade till och gav honom pengar. Jag vet att man inte borde det men jag tycker det är upp till var och en vad dom vill köpa för pengarna.

Jag blev utstirrad. Som ett djur på cirkus. Som att folk inte förstod vad jag höll på med. Sjukt egentligen. Där ligger en man nerbäddad mitt på en gata i centrala Stockholm och ingen reagerar. När jag sätter mig vid hans sida och pratar med honom, då stannar folk. Då har dom tid att titta. Som att det är konstigt att en "normal" pratar med en "sån där". Jag undrar vem det är som är normal egentligen...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: