En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Fula barn

Kategori: Barn och familj


OBS!!! Har du lätt för att bli provocerad eller upprörd- Läs inte vidare!!



Har du fula barn? Och om du inser att du har det, erkänner du då?

Sjukt tabubelagt ämne det här med fula barn. Jag tänker ju att samhället idag är så utseendefixerat och att typ alla ha en standard för vad som är snyggt och fult. Om ens barn är fult lär man ju veta det? Eller ser man det inte för att det är just ens eget barn? Och vi ska inte blanda in älska i det här för det hör inte hit. Jag tror (vill gärna säga "vet") att man, trots att man älskar sin unge, kan säga att h-on/an inte är bildskön...om man nu insett det.

Sen tänker jag ju att man som förälder inte lägger fokus på detta. Att om barnet/nen är fula så bryr man sig kanske inte om det då de i förälderns ögon fortfarande är det finaste som finns. Men om man pratar rent utseendeässigt liksom. Enligt "samhällets standard".

Fast kanske är det också så att man som förälder tycker det är jobbigt med att ha ett fult barn? Eller tycker man inte det? Jag tänker på alla ytliga människor (som finns i överflöd) där ytan är allt. Hur hanterar de det faktum att de fått ett fult barn?

För, om vi ska prata klarspråk, visst måste man veta om man har ett fult barn? Och nej, jag pratar inte om personligheten eller någonting annat. Alla barn har lika värde, de ska behandlas med respekt och kärlek. Inget barn är mindre värt. Alla förtjänar det bästa. Nu pratar jag bara om hur de ser ut...

Kommentarer

  • maria säger:

    Svårt ämne. Jag har tänkt på det där ofta



    När jag ser vissa barn så säger några ÅÅÅÅÅ va söt han/hon e och då tycker jag barnet är skit fult

    Då tänker jag så här att det är inte möjlgt att dom tycker det barnet är gulligt.....



    Men det kanske dom gör och jag tyckete ju mina barn var vackra när dom var små och nu men det kanske inga andra tycker...

    Skumt det där.....

    Tror man ser nott vackert i alla barn om man har en nära relation

    2012-02-03 | 15:45:16
    Bloggadress: http://iahgolund.blogg.se/
  • Bara Jag säger:

    Ja, det är ett svårt ämne! Och jag håller helt med om det där när folk tittar på nykläckta ungar och säger "åhhhhh, vad söööööt!" Ibland kan jag bara inte förmå mig till att hålla med. Jag brukar mumla nåt i stil med "vilken gosing", "vilken go", eller "vilken liten plutt". Jag kan bara inte säga att den är söt om jag inte tycker det. För ärligt, hur många nyfödda är söta?



    Sen sa du det där med att man ser nått vackert i alla. Och det gör man säkert. Fast liksom...utsidan enligt samhällets normer, det var mer det jag menade. Klart att man hittar det som är vackert även hos den som ser ut att ha sprungit in i en vägg...men liksom...mer på utsidan.



    Men sen är det ju också vara så att den snyggaste är ful som ett troll om insidan är rutten...

    2012-02-06 | 09:51:34
    Bloggadress: http://enannandag.blogg.se/

Kommentera inlägget här: