En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Unga mammmor

Kategori: Allmänt


Vad är en ung mamma? Finns det någon åldersgräns? När blir man en gammal mamma?

Jag blir lite störd på denna kategorisering av mammor. Jag klassas nog som en ung mamma. Fast jag inte är så fasligt ung längre. Jag ser nog yngre ut än vad jag är. På gott och ont. När jag ändrade riktning i livet och började plugga igen fick jag frågan "men oj, hur gjorde du när du fick barn då, hoppad du typ av gymnasiet eller?" Ehh...neee....fick barn massa år EFTER  gymnasiet. Hon trodde att jag var 10 år yngre än vad jag faktiskt är.

Men överallt möter jag denna skepticism mot unga mammor. Dom kan inte. Dom bryr sig inte. Dom har inte kunskapen. Dom orkar inte. Dom vet inte. Dom vill inte.

I skolan hade jag ett möte för någon vecka sedan. Där blev jag titulerad som "ung mamma". Inte vid namn eller så utan meningarna började med "du som ung mamma..." Hade lust att ställa mig upp och skrika! Vad är problemet? Dels är jag inte så jävla ung och dels ser jag bara fördelar. Så det så.

När alla gamla mammor inte orkar. Då orkar jag. När alla gamla mammor sitter på sin förlegade kunskap om hur man ska och inte ska göra så är jag helt uppdaterad på den nya kunskapen. När gamla mammors barn börjar skolan har de blivit pensionärer och måste gå med rullator och jag kan fortfarande gå med klackar. När gamla mammor ska spela boll dör de närtan av en hjärtinfarkt och måste vila medan jag orkar springa lika länge som barnen. När gamla mammors barn flyttar hemmifrån dör dom, när mina barn flyttar hemmifrån har jag massa härligt liv kvar att leva. Så den som säger att unga mammor inte kan och inte är bra kan ju typ gå och dränka sig eller nått!

Det var allt jag ville säga.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: