En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Ensam förälder

Kategori: Barn och familj


Såg ni debatt som var nu i veckan?

Handlade om kvinnor som väljer att ensamma skaffa barn. Fanns en kvinna där som försvarade sitt val. Hon fick mothugg av både en föråldrad tant från KD och nån ung, obildad och osmart, tjej som kallades "liberal".

KD-tanten påstod att ett barn behöver två föräldrar. Ha, såklart hon gjorde. Undrar vad hon hade haft för argument om någon frågade vad önskvärt kön på dessa föräldrar skulle vara? Den unga "liberala" flickan påstod att man skulle vänta på rätt man blablabla. Sen frågade hon varför hon ville ha ett eget barn och inte valde att adoptera. Kvinnan svarade att hon stod i adoptionskö men att det var mycket kostdsamt och tidskrävande. Bättre ta ett barn som redan fanns tyckte liberalflickan. Men vaddå är det mer ok att det barnet växer upp med en förälder då?

Det diskuterades om hur länge man ska vänta. Liberala flickebarnet påstod att alla i alla tider pluggat, skaffat sig en karriär och SEDAN fått barn. För "Ha, det är väl inte någon som pluggar tills de är 35" säger hon och himlar typ med ögonen. Ungefär här känner jag att jag vill krypa in i min tv och antingen dra henne i håret a´la äkta 5-åring eller sätta mig ner och terapeutikt tala om för henne att hon borde börja om i ettan eftersom hon uppenbarligen inte förstått att hon har en hjärna. Typ. Skitarg blev jag! Ja, jag kände mig aningen träffad. Inte för att jag är 35 men inte är jag heller 18 direkt.

Vad anser kd-tanten om de förhållanden som spricker och där barnet får växa upp men en förälder? Eller vad anser hon om de fall där en förälder går bort i förtid? Eller de fall där kvinnan blivit gravid och inte vet vem pappan är?

Och det var ju bara såååå fruktansvärt att denna kvinna rest utomlands för att få både ägg och spermier donerat, tyckte liberalflickan. SURPRISE! Då kan vi ju lika gärna tillåta surrogatmammor i Sverige tyckte liberalflickan och menade att det var någonting hemskt. Ja, varför gör vi inte det undrar jag?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: