En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Föreläsning om barns självkänsla

Kategori: Barn och familj


Jag var på en föreläsning igår. Den handlade om att stärka barns självkänsla. Helt frivilligt vill jag tillägga. Jag tror på riktigt att jag är den bästa mamman för mina barn. Eller jag vet att jag är det. Skulle säkert vara den bästa mamman för andra barn också, fast sånt får man inte säga högt så schh...

Det var mycket blaj. Mycket jag redan visste. Mycket som inte var konkret. Men sen fanns det vissa saker som var tänkvärda. Som man egentligen vet men inte sätter ord på. Som man liksom inte reflekterar över trots att man vet.

En kvinna i publiken frågade vad hon ska säga till sin 5-åring när h-on/an frågar "Mamma, vad är självkänsla?" Föreläsaren sa då "Ställ er framför spegeln. Fråga sedan din 5-åring- Gillar du den du ser? En 5-åring svarar alltid ja på den frågan. Sen säger du- Där har du självkänslan". Bra svar tyckte jag. Men sen då...lite senare...när man har blivit påverkad av allt det yttre. Av samhällets normer. När man speglar sig och ser en yta. Man ser muskler, en smal midja, fina bröst, en ny frisyr, ett par läppar, breda axlar? Var hittar man självkänslan då? Jag glömde fråga henne om det...

När vi bråkar om vem som ska hämta/lämna på dagis. Hur älskad känner sig barnet då tror du? Wow, mina föräldrar vill verkligen vara med mig liksom. Jag är betydelsefull. Yeah right!

När vi diskuterar vem som ska köra hem efter festen och någon offrar sig och säger "Jag kan köra, jag har bara druckit ett glas vin" Ja, då är det det normala. Barnet lär sig att det är ok att dricka ett glas vin och sen köra. Lite senare kommer barnet att få veta att man INTE får köra och dricka. Men vaddå? Mamma/pappa har ju alltid gjort det, då kan det inte vara fel. Eller?

Och sen det här med integritet. Faster är på besök. Hon bor långt bort och vill gärna ha en kram innan hon går. Klart hon ska ha en kram. Men barnet vill inte. Men måste ändå. Vilka är vi att säga åt Lisa att hon måste krama faster Rut? Vem har rätten att bestämma över hennes kropp och vad hon måste och inte måste göra? Föreläsaren tog upp ett exempel. Lisa måste krama faster Rut mot hennes vilja. Hon lär sig att behaga. Detta kommer att följa henne. Hon kommer att behaga Nils som vill ha analsex vid 14-års ålder också. Lite hård jämförelse kan jag tycka. Men tänkvärt.

Börja tänka gott folk. Använd huvudet. Känn efter. Stanna upp och reflektera. Behandla din 5-åring som du själv vill bli behandlad!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: