En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Var det bättre förr?

Kategori: Tankar


Ja, som rubriken lyder. Var det bättre förr?

Tidigare stämde man träff klockan tre. Och man kom klockan tre. Inget jäkla sms som löd "Sorry, jag blir 15 minuter sen. PUSS" Kom man inte klockan tre kom man inte alls. Man passade liksom tiden då. Man såg till att göra det. Ville inte låta någon vänta...

För att inte tala om alla de dumma jävla sms man skickar som man sen ångrar (även om man menade allt just då) Snaaark! Alltså, den som uppfinner en app som bara skickar sånt man verkligen vill skicka får en miljon kronor av mig. Har kontraktet här hemma. Bara att maila så skriver vi på!

Förr, när jag var liten, då lekte barnen i skogen. Vi byggde kojor och gjorde hinderbanor. Jag kommer ihåg hur jag släpade gardiner, mattor, brevlådor och massa andra prylar typ hur långt som helst för att göra den där kojan lite mysigare. (Inredningsbesatt redan då?) Långt bort skulle det vara så ingen annan kom och lekte i den. Jag hade en busklubb också. Sen kanske vi saboterade mer än busade men jaja...Huvudsaken är att vi var UTE. Ett ord typ ingen kan stava till idag. Vad gör kidsen? De sitter inne och kollar på film, sitter framför en dator eller spelar tv-spel. Alltså, konstigt att barnen blir feta eller?

Tidigare, förr, då spenderade man inte typ all sin lediga tid framför en dator. Man umgicks. Nu umgås man via en skärm. Eller en kabel. Visst, det är skitbra att kunna hålla konakten med folk på andra sidan jordgloben men hallå...vad hände med att träffas och typ...se varandra? Kram på dig med liksom...

Tidigare läste man tidningen i pappersformat. Nu läser man den på en skärm.

Förr lyssnade man på musik på en stereo. Idag via datorn.

Tidigare hyrde man film man ville se. Idag tankar man hem den via datorn. Olagligt kanske men man gör det ändå. Inte jag. Nej, nej....jag gör inte sånt. Jag är laglig. Men nästan ALLA andra gör det. Men till saken hör att när man sett typ allt som finns, som jag har, blir man lite avtrubbad. Film är inte så kul längre...det där mysiga med att åka och hyra en film och köpa godis försvinner. Vardagslyx liksom.

Allt ska vara så effektivt, gå så snabbt, inte vara ansträngande...bla, bla, bla...

Jag vill hyra film och köpa godis. Spela tokhög musik på min boombox, dansa runt som att jag vore 14 i mitt sovrum, komma i tid till mina träffar och gärna hitta ett brev i brevlådan istället för 1700 mail i min inbox som jag ändå inte orkar gå igenom då säkert hälften är skräp. Hmm...insåg precis att jag kom på ett helt blogginlägg om min mail. Det kunde ju vara kul. Kanske.

Jag går i strejk. Jag stänger av min dator och lägger mobilen i lådan en vecka tror jag. Lite avvänjning kunde ju vara kul. För helt ärligt...jag tror inte jag kommer dö. Eller...kanske lite...är det ok om man kollar lite på kvällen? Bara lite, lite...


Kommentarer


Kommentera inlägget här: