En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Skönhet.

Kategori: Allmänt


Vad är att vara vacker? Eller snygg? Attraktiv?

Tittade på skönhetsbubblan. Människor som opererar sig och läkare som uttalar sig om varför man bör. Idag hade dom tagit med lite annat folk också som fick uttala sig. Det var en socialpsykolog som hade en mycket sund inställing till ämnet samt två nunnor.

Socialpsykologen hävdade att det handlar om att vi själva inte anser att vi lever upp till vår egen förväntning på hur vi ska se ut. Förväntningen är skapad av samhället, men det är vår egen föreställning om hur vi bör vara som påverkar i slutändan. Nunnorna pratade om det som är vackert. Erfarenhet, goda människor mm. Jaja, vad är en god människa då? Kan man se det?

En mamma som var med tyckte det var en självklarhet att göra en "mommy-makeover" efter att ha fått barn. Hon tyckte att hennes man skulle vara med och betala då hon inte skall straffas för att ha varit gravid. Vaddå straffas undrar jag? Var det inte bådas beslut att skaffa barn kanske? Mannen höll med henne. Förlåt, men om min man tyckte jag skulle opereras efter att ha varit gravid hade han fått två sönderslagna pungkulor och en blåtira som souvenir efter att jag packat mina väskor. Tackar min gud för att han tycker att jag om möjlligt är ännu mer vacker idag.

Jag säger inte att det är fel att opereras. Absolut inte. Jag tillhör en av dom som kan tänka mig att göra det. För min skull. Kalla det taskig självkänsla, dålig syn eller påverkad av samhället...men så är det i alla fall. Men att göra det för någon annan liksom. Att göra det för att passa in. Eller att göra det för att skapa sig en karriär känns ju bara så...ytligt. De visade lite artiklar om att snygga människor har det lättare. Säkert, jag nekar inte till det. Men är det rätt väg att gå då? Vill vi ha det jobbet som väljer antällda efter utseendet? Vill vi umgås med dom som inte tycker att du duger för att du inte är snygg nog?

Det brukar heta "det är insidan som räknas". Har jag skojat om många gånger, det är vad alla fula säger som försvar. Men på riktigt, är det inte det? Vem är du att dömma? Eller jag?

Det ligger väl i betraktarens öga? Vad är vackert? Vem är vacker? Vad är det att vara snygg? Vems ideal är det vi utgår från? Alla tycker vi väl olika....eller?

Jag vet att jag i alla fall vill umgås med dom som tycker att jag är vacker. Som inte bryr sig om hur jag ser ut. Som tar mig för den jag är och inte för att jag har rätt storlek på brösten. Som ser mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: