En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Dagis VS. Förskola

Kategori: Barn och familj

 
Vad är grejen med att man inte får säga dagis idag?
 
När jag var liten gick man på dagis. Idag går man på förskola. Att säga dagis idag har blivit tabu. Förbjudet. Fult. Vad är grejen med det liksom? Personal på DAGIS säger till barnen att dom inte får säga dagis, för det heter faktiskt FÖRSKOLA!
 
Ja, man går på en typ av skola innan man börjar skolan. Man lär sig räkna, man lär sig alfabetet och man lär sig att sitta still i ring på golvet och sjunga sånger. Men va? Hallå liksom? Hur seriöst är det då på en skala? Att lära genom att ha kul och uppmuntra. Absolut, det gör jag hemma också. Jag tränar alfabetet och jag tränar räkning. Jag tränar dock inte på att sitta i ring och sjunga. Men jag tränar på att vänta på att alla ätit klart innan man får lämna bordet, jag tränar på att städa undan efter sig själv, jag tränar på att tacka, på att säga förlåt, på att samsas och turas om osv. Ska jag kalla det att hemskola mina barn eller?
 
Jag har en stark känsla av att det faktiskt är personalen som ligger bakom detta påhitt att kalla det förskola. Det ger det liksom en lite bättre klang i lilla örat. Lite mer fancy liksom. Som att personalen blir mer värda. Det ger en lite bättre status i samhället att säga att man är "förskolelärare" istället för en simpel "dagisfröken". Men vaddå liksom? Alla vet väl för fan att om man jobbar med småbarn är man dagisfröken och inget annat?
 
Jävla trams.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: