En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Omtänksam.

Kategori: En Annan Dag


Vad är det att vara omtänksam? Jag är en genuint omtänksam människa, det kan jag säga utan att skämmas det minsta. Faktiskt. Men jag skäms över att säga att jag tror att människan drivs av egoism. För i min värld kommer det inget gott utav egoismen. Har haft denna diskussion förr och jag vet att alla inte håller med.

Men vad är att vara omtänksam? Att inte vilja göra illa? Att vilja alla gott? Men hur många kan säga att de står över sin egen drivkraft att få synas eller höras bara för att inte trampa någon annan på tårna. Eller krossa någon annans fot. Eller kanske till och med hjärta.

När ens egna drivkraft till att synas/höras/uppmärksammas blir så stor så att man inte reflekterar över vad man gör. Då anser jag att omtänksamheten är högst frånvarande. Då är man egoistisk.

Att inte kunna bromsa och fråga sig vad man håller på med. När man inte reflekterar över vad man gör. Då är man egoistisk. För man riskerar att köra över andra på vägen. Såra andra på vägen. Göra illa andra på vägen.

Och det mina vänner, det är fan inte okej.

Lite så är det ju att man måste vårda det man har, dom man har- dom man vill hålla kvar. En människa stannar inte för evigt om denne gång på gång blir utsatt för egoism. För handlingar där man blir stampad och trampad på. För själviska beteenden som boostar ens ego. Tanklösheten kan ofta sopas under mattan, men ibland går det inte.

Då får man backa bandet och tänka om. "Göra rätt", det kanske det är för sent för nu. För denna gång. Men då vet man förhoppningsvis vad man inte ska göra nästa gång...



Kommentarer


Kommentera inlägget här: