En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

What the fuck liksom?!

Kategori: Barn och familj


Åkte tåg igår. I samma vagn fanns där en familj med två barn. Ett barn i 1-års åldern och ett i 3-års åldern. På ett ungefär.

1-åringen slog till 3-åringen. Vilken normal familj som helst hade troligtvis tyckt att 1-åringen skulle be om ursäkt.

Detta verkade dock inte vara en normal familj. För denna familj tyckte att 1-åringen nu skulle pussa 3-åringen. Inte ett förlåt, ingen ursäkt. Utan en puss.

Jag satt och gapade. Inte på riktigt kanske men det var känslan i kroppen.

Vad är det för sjukt?

Ett gammalt dagis mina barn gick på tyckte att barnen skulle kramas. Ett förlåt och en kram. Jag motsatte mig faktiskt detta. Ska man kunna tvingas att krama någon man bråkat med? Ska man behöva tvingas krama den som just kastat en sten i huvudet på en? Till vilken nytta? Att förövaren skall få lätta sitt samvete eller?

Nej. Sjukt. Det tycker jag faktiskt. Alla äger rätten till sin egen kropp och jag tycker det är fullständigt skruvat att be barn pussas/kramas när/istället för att be om förlåtelse.

Fatta om alla vuxna gjorde så. Snacka om att socialen skulle få mycket att göra.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: