En Annan Dag

Tankar, Funderingar, Reflektioner...

Feta barn.

Kategori: Barn och familj



Är det inte så att vi som föräldrar ansvarar för näringsintaget för våra barn? Är det inte vår uppgift att som föräldrar se till att barnen orkar med det barn ska orka och att barnen håller någon slags normalvikt? 

Har den sista tiden sett flera feta barn. Ja, feta. 

Har en 2-åring som bor i samma område som mig. 
Han är typ så fet att magen övergår i fötter. Det är skrämmande. Han kommer vaggandes tillsammans med hans föräldrar som är lika feta dom. Jag säger inte att man som förälder måste vara pinnsmal, det jag säger att att man måste se till att barnen inte lider. Att vara fet är ett val man gör. Du kan välja bort onyttig mat och du kan välja att motionera. Men hur är det med barnen, har de samma valmöjlighet? 

Såg en pojke idag på bussen. Han kanske var 10-ish. Han var ungefär dubbelt så stor som mig. Och då är jag ändå inte pinnsmal. 
(Nej, jag är inte grotesk men några kilo lättare skulle inte skada). Alltså en ung pojke! Det är helt sjukt. Jag kom på mig själv med att fundera vart hans föräldrar köper kläder åt honom. 

Jag tycker det är ledsamt att föräldrar gör så mot sina barn. Ja, dom GÖR så MOT barnen. 
En form av barnmisshandel faktiskt. Att låta barnen bli groteskt överviktiga är knappast inte att ta ansvar för barnens hälsa...

Om man själv väljer att proppa munnen full av onyttigheter, fine, men förstör inte barnen för Guds skull!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: